Zadaniem nauczyciela wychowawcy jest uświadamianie uczniom czym jest przemoc, agresja, znecanie się. Przedstawiam konspekt warsztatów z uczniami , który posłuzył mi do realizacji powyzszego celu.
Konspekt zajęć warsztatowych-wychowawczych Opracowanie mgr Wiesława Szpara Temat: CZY WIESZ CO TO JEST PRZEMOC? Cel: Zapoznać uczniów ze znaczeniem słów agresja, przemoc, znęcanie się, - wdrażać młodzież do używania zwrotów grzecznościowych - wyrabiać koleżeńskość oraz szacunek wobec innych. Metody: aktywne (pogadanka, rozmowa, pokaz, drama, zabawa psychologiczna). Materiały: kłębek wełny, słownik języka polskiego, tablica, kreda lub 3 arkusze papieru, mazaki. Przebieg zajęć: * Osoba prowadząca prosi, aby wszyscy uczniowie usiedli w kole. Przedstawia temat i cel spotkania. Nawiązuje kontakt z klasą (rundka). Uczestnicy spotkania mówią czym lubią się ostatnio zajmować i co im się udaje. * Następnie osoba prowadząca przypomina kontrakt. Informuje, że spotkanie poświęcone będzie przemocy w naszej szkole. Występuje ona także w innych placówkach oświatowych. Być może są wśród nas osoby, które kiedyś użyły przemocy, albo padły jej ofiarą. Na zajęciach nie ujawniamy nazwisk osób agresywnych. My dążymy do zmniejszenia skali przemocy w szkole, aby żyło się w niej miło i spokojnie. * Prowadzący wypisuje na tablicy lub planszy słowa: agresja, przemoc, znęcanie się. Metodą „burzy mózgów” osoba prowadząca zachęca uczniów do podawania skojarzeń dotyczących agresji, a także osobno przemocy i znęcania się. Wszystkie pomysły zapisuje wokół wyrazów. Następnie nauczyciel czyta uczniom jak określone są te pojęcia w słowniku języka polskiego. Po kolei zostają wykreślone wyrazy, które nie mają nic wspólnego z tymi pojęciami. Te, które pozostały określają prawidłowe znaczenie omawianych pojęć: przemocy, agresji, znęcania się. * Nauczyciel prosi, aby wszyscy wysłuchali opisu sytuacji, jaka miała miejsce w jednej ze szkół na lekcji wf. Prosi jednocześnie, aby uczestnicy zajęć zwrócili uwagę na występujące w toku lekcji zachowania agresywne uczniów. * Akcja rozgrywa się w sali gimnastycznej. Grupa młodych ludzi gra w piłkę. Jeden z kolegów nieumyślnie fauluje drugiego. Padają wulgarne słowa. Przy ponownym faulu uczniowie zaczynają się bić. Znajdujące się w sali koleżanki próbują rozdzielić bijących się. Inni koledzy stojący na boku dopingują ich do dalszej walki. Nagle wchodzi do sali gimnastycznej nauczyciel i widząc bijących się mówi: Co tu się dzieje? Po wysłuchaniu tekstu uczniowie odpowiadają na pytania: - Jak zachowali się chłopcy? - Który z nich był agresywny, dlaczego? - Czy była użyta przemoc? - Jak zachowały się inne dzieci? - Czy koleżanki dobrze zrobiły, że próbowały rozdzielić chłopców? - Co mogłoby się stać, gdyby nikt ich nie rozdzielił? - W jaki sposób można było uniknąć bójki? Pytania te i inne mogą być przygotowane osobno na paskach karteczek i rozdane wszystkim uczniom. Po kolei uczniowie odpowiadają na wylosowane pytania. Dochodzi do krótkiej wymiany zdań. * Następnie nauczyciel przedstawia dalszy ciąg wydarzenia w sali gimnastycznej: chłopcy wychodzą ze szkoły. Chłopiec, który faulował przeprasza pokrzywdzonego kolegę. Wyjaśnia powód swojego zachowania. Podaje mu rękę. W końcu chłopiec sfaulowany mówi: Nie mam już do Ciebie żalu, bądźmy nadal dobrymi kolegami. * Po dokończeniu przez nauczyciela opisu zdarzenia ma miejsce końcowa dyskusja na jego temat i następuje wyciągnięcie przez młodzież odpowiednich wniosków. Dyskusja prowadzona przez nauczyciela musi doprowadzić do osiągnięcia zamierzonych przez niego celów zajęć. Wypowiedzi młodzieży powinny to potwierdzić. * Podsumowanie: Uczniowie powinni zapamiętać co oznaczają omówione na spotkaniu słowa oraz to, że w sprawach konfliktowych nie należy stosować przemocy i agresji. O innych ciekawych rozwiązaniach mowa będzie na następnych spotkaniach. * Zakończenie: zabawa psychologiczna p.t. „Nić przyjaźni”. Wszyscy stoją w kręgu. Nauczyciel rozpoczynając zabawę rzuca kłębkiem włóczki do wybranej osoby, mówiąc jednocześnie coś do niej miłego, przy czym nadal trzyma nić z kłębka. Osoba, która schwyciła kłębek rzuca go do kolejnej itd., ale sama także zatrzymuje nić.
Wszyscy muszą otrzymać kłębek, więc wszyscy trzymają swoją nić, a kłębek powraca do nauczyciela. Z rozwiniętej włóczki powstaje nić przyjaźni, którą zaczyna skręcać ostatnia osoba.
|